Långsamt

Dagens ord är:

Långsamt – trist, (lång)tråkigt, ointressant, enahanda,

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Långsamt

  1. Erik Forsling skriver:

    Oj, oj Snaxon.
    Det här känns som ett vardagsord, men inget fel i det. Eller … ?

    Dina definitioner kretsar kring det trista, ledsamma, tråkiga – och där ger jag dig helt rätt. Ordet är numera ovanligt i de sammanhangen – kanske t.o.m. ”out of date”.

    Det vi stressade nutidssamhällsvarelser kanske främst tänker på är en annan betydelse, att det går sakta, att någon är trög (mentalt eller fysiskt), etc. Det går långsamt, a slow train.

    En långsam promenad behöver inte alltid vara en långtråkig. En långtråkig promenad behöver inte alltid vara långsam. Långsam är ett bra begrepp, som t.ex. ”slow cocking”, en nutida trend. Långsamt behöver definitivt inte vara ett negativt ord. Tvärtom. Vem längtar ibland inte efter långsamheten. Eftertankens paus i vardagspulsen.

    Kanske är långsamheten det bästa botemedlet mot stress? Stress, en folksjukdom i vår sköna nya värld.

    Som ni ser här ovan behärskar jag också ett visst mått av utländska.

  2. snaxon skriver:

    Det är just ”långsam” i betydelsen ”tråkig” som jag uppfattar är på väg att försvinna. Tror till och med att människor under 40 inte någonsin använder långsamt i den betydelsen, och förmodligen skulle missuppfatta den som som pratar om att ha det långsamt, och tro att man tala om att ”ta det lugnt” på ett positivt sätt.

    • Erik Forsling skriver:

      Själv sällar jag mig, med ett väldigt stort mått av sanning, till de äldre, och håller helt med dig. Men det framgår nog redan här ovan. Däremot begrep jag inte att detta ”nya”, som jag beskrev, hade slagit igenom helt – förmodligen beroende på min ålder – därför att för mig är det självklart att att långsam/t även står för tråkig/t och det övriga du beskrev.

      Utbrister någon att den och den boken/filmen e.dyl: ”var långsam”, då tänker nog jag att personen menar att den var trist, men kanske behövs numera små förstärkningsord, som t.ex. ”för j-a långsam/t”, eller ”tradigt långsam/t”. Kanske lite i stil med när man talar om en mindre lyckad (”underhållande” kanske är ett mer adekvat ord i förhållande till dagens infotainmentsamhälle, där det mesta förväntas roa) framställning/bok/film/etc. som innehållande (alltför) långa ”transportsträckor”. Det går långsamt och är tråkigt – få vill se en sådan actionrulle, kanske med möjlighet till eftertanke, istället för en med specialeffekter.

      ”Det är långsamt (= trist) utan dig” är nog en åtskilligt ofta använd sentens i gamla hederliga kärleksbrev, på den tiden man enbart hade tillgång till den långsamma s.k. snigelposten.

      Nu har jag tappat tråden, men lika bra är det, annars hade detta blivit än långsammare än vad det redan är. Men, … den där senasta användningen kändes onekligen konstruerad. Här kanske det passar bättre med transportsträckebegreppet.

  3. snaxon skriver:

    Hahaha, Erik forsling! Dina utvikningar kanske kan ses som LÅNGsökta, och t o m lLÅNGrandiga, men inte LÅNGSAMMA. Jag tycker de är mycket underhållande, faktiskt 🙂

Kommentera

