Snorbroms

Dagens ord är:

Snorbroms – (vardagligt) mustasch

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Snorbroms

  1. Bengt B skriver:

    Glosa med underhållningsvärde! Känns nästan frestande att ”förnorska” ordet till snorebroms så att det kan läggas till den övriga samlingen, innehållandes pansartax (=krokodil) och en hel del annat.
    Skulle annars vilja säga att mustaschen varit ordentligt ute i åtskilliga år, åtminstone här i landet. Det som håller siffrorna något så när uppe är de snorbromsprydda invandrarna.

  2. Lennart skriver:

    Från min skoltid minns jag vi hade en magister som vi aldrig kallade nåt annat än snôrbrömsen på grund av hans löjliga mustasch som satt där under snorhornet!
    Att få en snyting på näsan kallades att få en tôrvel på snôrhornt!

  3. Erik Forsling skriver:

    Min far använder det flitigt om sin egen mustasch, som han lade sig till med på äldre dar. Men han är 86 år gammal, så i hans fall är det knappast ett uppsnappat modeord. Hos mig, som inte heller är purung, har det länge legat inaktivt i ordförrådet – kanske dags att (smyg)testa det på yngre generationer. Hör det definitivt inte ofta.

    Apropå näsan som snorhorn vill jag minnas – när jag citerar ur minnet blir det nästan alltid fel på en eller flera punkter – att någon av gossarna i bullerbyböckerna sade att man kunde ramla ner ”och bryta snoren av sig.”

  4. JO skriver:

    I finskt talspråk heter det ”räkäjarru”, som översatt betyder just snorbroms.

Kommentera

