Landsfiskal

Dagens ord är:

Landsfiskal – kunglig (statlig) tjänsteman, som bland annat fungerade som åklagare, polismästare och utmätningsman.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Landsfiskal

  1. Erik Forsling skriver:

    Ännu ett av dessa ord som för en tynande tillvaro p.g.a. att yrket inte existerar längre – i Sverige ska jag kanske tillägga. I Finland lär namnet leva kvar som en tjänstegrad inom polisen. Samma sak med fjärdingsman, länsmans underhuggare i fiskala frågor.

    Men visst hör man ibland – kanske fr.a. äldre – nyttja båda orden som smeknamn på polisen, eller kanske rent av noanamn. Det beror väl på i vilka kretsar man umgås.

    • Erik Forsling skriver:

      Märkligt vilken mästare på syftningsfel man blivit! ”Samma sak med fjärdingsman, länsmans underhuggare i fiskala frågor.” Jag är säker på ordet fjärdingsman inte existerar i dagens Finland, likväl antyder jag det. Dags kanske att sluta skriva framför skärm, kanske dags att sluta skriva på internet. Blir mer och mer generad över mina tillkortakommanden på olika fora. Men, jag lär väl inte kunna hålla mig.

  2. Gabban skriver:

    Inte just idag, men flera ggr varje år sen barnsben! Farfar var landsfiskal, först i Smygehuk o därefter i Ystad.

Kommentera

