Skvaltkvarn

Dagens ord är:

Skvaltkvarn – är en mindre kvarn för malning av säd mellan kvarnstenar, med horisontellt placerat vattenhjul som med en axel sammanbinds direkt med en horisontellt liggande kvarnsten.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skvaltkvarn

  1. Erik Forsling skriver:

    (Naturligtvis) har jag inte använt ordet idag, eller igår, det är nog lite för gammaldags folkloristiskt för det, men en tankekedja startades onekligen. Två komponenter, varav den ena handlar om småskalighet, medan den andra är teknikneutral. Tekniskt sett borde vattenhjulet vara turbinen, medan kvarnstenarna utgör generatorn. Som genererar ett resultat.

    Det här är ju gammal teknik – men jag associerar till några personligen gamla tankegångar, ty jag har funderat på detta även i andra sammanhang, bl.a. på denna sida – t.ex. ett cykelhjul och en gammal hederlig dynamo, som alstrar elektricitet till cykellyktorna. Turbin och generator. Olika typer av kraftverk drivs helt efter dessa principer. En kvarn – modern eller antik – består av en turbin och en generator.

    Även när jag står i mitt kök och mal kryddor till middagsmålet uppstår fenomenet. Jag är turbinen, morteln är generatorn. Den lilla kryddskålen är produktionslokalen. Vill jag tro. Rätta mig gärna.

    En skvaltkvarn var väl vad som konstruerades i mikrobygden när man behövde mjöl, och innan kommunikationerna förvandlade även den näringen till en alltmer centraliserad storindustri. Ett antal sekler tillbaka i historien var det nog en självklar lösning. Ett på den tiden hyggligt, och lokalt, alternativ till de nya tekniker och utvecklade konstruktionsmaterial som numera alltmer börjar bli ett ekonomiskt alternativ till storskaligheten, och som inte minst underlättar ett par nya moderna entreprenörstendenser; gårdsproducerat och närproducerat.

    Möjligtvis behöver man även numera en strid ström invid sin bosättning. Men knappast, … strömmen levereras numera tryggt och säkert från atomverk, vindkraftverk, solceller, vågenergi (från havet) och inte minst traditionella vattenkraftverk. Och säg mig gärna den teknik som numera inte drivs av elektricitet.

    Men onekligen skulle jag gärna baka ett, eller flera, middagsbröd på mjöl som producerats i en skvaltkvarn. Inte minst om jag hade fått skåda mjölnaren förbereda säden, och drängen öppna dammluckan. Några stenflisor tror jag inte skadar,

  2. KataM skriver:

    För några år sedan då jag bodde på annan ort än nu, gick min promenadväg ofta förbi en gammal skvaltkvarn, så då hade jag väl anledning att använda ordet ibland. Nu är det länge sedan jag ens tänkte på det. Fint med en påminnelse.

  3. JO skriver:

    I min dialekt i mellersta Österbotten säger vi ”skvaltto”. Invid flera forsar i min hembygds å syns ännu stensättningar och grunder av skvaltkvarnar som här var föregångare till de effektivare kvarnarna som drevs med vertikalt vattenhjul eller turbin. Samtliga skvaltkvarnar var små och innehades vanligen bara av ett hemman.

Kommentera

