Ruga

Dagens ord är:

Ruga – sårskorpa (även ruva)
Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till Jan Söderström och Mikael Schuer.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ruga

  1. Harriet Holm skriver:

    Hej! Jag hörde ”ruva” i betydelsen sårskorpa i dagens Språket. Det påminde mig om ”ruga” som jag som barn använde i samma betydelse på landsbygden i Norrbotten under 40-60-talet. Om det används nu vet jag inte, eftersom jag flyttade från Norrbtten 1964 MVH från Harriet Holm

  2. Marie Moosberg skriver:

    Som infödd – och fortfarande boende – i Norrbotten använder åtminstone jag det fortfarande, men kanske för att jag är gammal (57). Hör det sällan från yngre.
    Marie

  3. Anna Maria hult skriver:

    Använder också ordet ruga senast idag. Jag kommer från Norrbotten 61 år

  4. Birgitta Lidén skriver:

    Använde ordet ruga idag och satt då med en kvinna i 70 års ålder som är från GBG och hon visste inte alls va jag menade….själv är jag 58 år och från Norrbotten….mina barn använder även de ordet…

  5. sven skriver:

    Ruga används även i Åtvidaberg i Östergötland, själv är jag från Motala och har inte hört ordet användas där.

  6. fresven skriver:

    Jag lärde ruga från fd från Västervik! Använde ordet idag på FB när min kompis körde MTB i sälen och körde omkull! Jag är från gbg och 52 år!

Kommentera

