Skrälingar

Dagens ord är:

Skrälingar – fornnordisk benämning på eskimåer och indianer

Berätta gärna om du använt ordet under dagen. Tipstack till  ”Ulf Morén”

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skrälingar

  1. Erik Forsling skriver:

    Skrattade gott. Känner till ordet, men undrar verkligen hur det skulle tas emot med ett återinförande i dessa tider när vi strider så mycket om etniska benämningar. Kanske kan detta, ditt och mitt inlägg, starta en liten opinionsundersökning. Inuiter och Native Americans/First Nations kanske rynkar på ögonbrynen.

  2. snaxon skriver:

    Ja du Erik Forsling, det var kanske inte riktigt allvarligt menat att försöka återinföra ordet i detta fall. Kanske mer som en kul åminnelse. 🙂 Tror folk i allmännhet inte gillar att bli alltför ihopbuntade. Särkilt under en benämning man inte kan relatera till eller som är lätt nedsättande, Firsta Nations benämner sig väl i allmänhet efter stamtillhörighet, dvs de kallar sig cree, sioux eller apache, men aldrig ”indianer”.

    • Erik Forsling skriver:

      Jag retades mest, ärligt talat, och jag utgick från att du skulle svara. Jag tycker om dina svar till såväl mig som andra. Visst är det ett häftigt ord. Jag tror inte att det egentligen var/är nedsättande, och så vitt jag vet lever det aktivt kvar i ett par nordiska språk.

      Och ”blåmän” i ”blåland”, för att nu stanna kvar i vikingatiden, får åtminstone mig att reflektera kring den fornnordiska färgskalan. Vad befolkningen i ”särkland” kallades har jag glömt bort, eller så har jag aldrig känt till det.

      Jag tycker att det var bra att du publicerade ordet, eftersom det höll på att falla i glömska hos mig – och den här sidan syftar väl, så vitt jag förstått, inte till att alla presenterade ord promp ska återinföras i vardagsspråket, utan snarare – i många fall – bara hållas vid liv i kulturarvet och i den enskilda individens allmänbildning.

Kommentera

