Urtida

Dagens ord är:

Urtida – som hör till en tid förhistorisk tid, före forntiden
Berätta gärna om du använt ordet under dagen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Urtida

  1. Erik Forsling skriver:

    Urtida, adjektivet, använder jag i stort sett aldrig – och hör det inte heller användas i min omgivning, men det bevisar ingenting. Det betyder inte att det inte används. Väldigt många refererar väldigt ofta till sig själva och sina kompisar när de vill bevisa något, något allmängiltigt. Tunnelseende. Skygglappar.

    Däremot är jag ganska förtjust i att använda substantivformerna urtid/urtiden, inte minst när jag babblar med så barn. Urtiden är ett bra ord. Potent liksom.

    Urtida kan jag inte riktigt hantera, eftersom jag instämmer med snaxons definition – men samtidigt ser man uttryck som urtida stad, etc. Städer fanns knappast i urtiden. Eller. Definitionsproblem.

  2. snaxon skriver:

    Haha, Erik Forsling, de andra har givetvis fel, och vi har rätt!
    Och angående ordens status som ” glömda” vill jag påpeka att vi volontärer som väljer ut och skriver om orden här på Glömda Ord gör en ytterst subjektiv och relativt ovetenskaplig bedömning om vad som platsar. Ibland går jag själv enbart efter vad som känns lite kul och udda, och ibland efter vad mig närstående yngre personer frågar betydelsen på. Man blir förvånad, ja nästan förskrämd över hur lite ungdomen nu för tiden kan av ord som jag själv ser som vanliga.
    Mvh / Snaxon, tydligen från Urtiden.

    PS, Kom gärna med förslag på ord att ta upp här, urtida eller något nyare! 🙂

Kommentera

