Promenadskor

Dagens ord är:

Promenadskor – Bekväma skor av kraftigare typ med tjockare (gummi)sula, lämpliga för långpromenader.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till Tofflan.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Promenadskor

  1. Erik Forsling skriver:

    Snaxon, promenadskor bär jag varje dag – men jag kanske inte i vanliga fall pratar om dem: Lågbudget, som jag dock försöker hålla putsade. Svarta givetvis. Minns en sen ur Dogma-filmen ”Festen” av Tomas Vinterbäck, när en smått furiös och frustrerad lillebror inte finner sina svarta skor – för han kan ju inte komma på sin fars födelsedagsfest i bruna skor. Och faktiskt, jag undviker bruna skor – trots att jag bar sådana större delen av förra vintern. Av ekonomiska skäl.

    Promenadskor kontra ”gympadojor”. Allt som liknar någon slags träningsskor e.dyl. underkänner jag i normalt umgänge – vad gäller mig själv. Andra beslutar efter sitt eget huvud – vi lever i en demokrati. Minns bara en gång när jag var på en parkering utanför ICA Maxi i Uppsala (reklamvarning) och förklarade för mitt mellanbarn att man bär helt enkelt inte någon slags löjliga joggingskor – väl medveten om att mina egna promenadskor var mycket billigare och simplare än de flesta fotriktiga löparskor som normalt folk spatserar runt i. Naturligtvis bar min son ”dojjor” av den senare sorten, men jag pekade på någon oskyldig stackare som sneddade över parkeringen och sade: ”som han där”. .

    Min son tittade på mig och sade:
    ”Inte visste jag att du var en sådan skofascist”.

  2. MarveW skriver:

    Jag är så nöjd med mina nya promenadskor. Funktionen är den samma, bekväma och med tjock gummisula. Men mina är ceriserosa med orangea skosnören. Och mitt andra par är knallgröna med gula skosnören. Älskar att det fortfarande finns promenadskor. Mycket snyggare är Walkinkgskor.

  3. kicki53 skriver:

    Promenadskor är rejäla, fotriktiga skodon både för herrar och damer, men nog är det ju sällan man hör ordet mera.

  4. snaxon skriver:

    Tack Erik Forslin, MarveW och Kicki53, tack för kul kommentarer! Jag ser förvisso till min glädje att folk har på sig promenadskor även nuförtiden, men det talas för lite om det, tycker jag! 🙂 Och ordet ”walkingsko” är en styggelse i mina öron, ett störande mischmasch av engelska och svenska, som dessutom inte behövs eftersom ”promenadskor ” väl täcker in betydelsen. Ha en bra dag! 😉

Kommentera

