Skärmytsling

Dagens ord är:

Skärmytsling – handgemäng, gräl, mindre strid.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skärmytsling

  1. Bosse Bergkvist skriver:

    skärmytsling
    Löfven och språkrören har nog sina skärmytslingar, men dom måste ju komma överens nu.

  2. Erik Forsling skriver:

    Jag vet att jag någonstans här, eller på förslagssidan, har bubblat om synonymer till detta ord – och då med begreppet ”fäktning” som huvudord. Har inte tid att leta upp källorna. Men det är väl med skärmytslingar, fäktningar och kalabalik som med just kalabaliken i Bender – en fras man burit med sig sedan skolåren – att det mest rör sig om lite krakel. Dock med viss blodsutgjutelse och döda kroppar.

    Numera är nog en skärmytsling precis som Bosse Bergkvist antyder, en verbal strid. Kanske rent av en metaforisk tuppfäkning – en haltande metafor dock, med tanke på det stora kvinnliga inslaget i nutida politik

  3. JO skriver:

    Jag tycker att ordet varken passar i min mun eller huvud. Det är bökigt på något irrelevant sätt. Ett ord jag förknippar med Fänrik Stål.

  4. kulturmonstret skriver:

    Det riktigt intressanta här är väl om ordet betecknat en sorts ytsling eller en sorts mytsling. För det är väl ett sammansatt ord? Jag har inte fått någon klarhet i detta. Men jag har någonstans sett ordet skär användas separat.

Kommentera

