Digga

Dagens ord är:

Digga – gilla, tycka om,

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Digga

  1. KataM skriver:

    Här kan man ju bara inte undkomma Povel. 🙂

    Jag diggar dig, jag diggar, dig jag digg digg diggar dig.
    Jag dig diggdiggelidiggdigg diggar dig så smått.
    Du riggar dig flott.
    Det diggar jag hot.

    Ett specialfall av digga värt att nämna, är att digga till musik.

  2. David skriver:

    Ordet är vanligt förekommande här i Finland (i talspråk). Jag visste inte att det var ett ”ursvenskt” ord, trodde snarare att det var ett låneord från finskan.

  3. Erik Forsling skriver:

    Digga kör jag (hårt) med, ännu – och när jag förvandlas till svengelsk anglofil blir det såklart ”I dig (this or that)”. Digga, digga, ordet liksom rinner lätt ur munnen, precis som i ovanstående pampiga exempel från KataM.

    Nä, knappast dött för mig, men jag som i tillvaron oftast är den svartsynte betraktaren, fick plötsligt en ny infallsvinkel på sidan ”Glömda ord”. Jag ”kör ju med” digga fortfarande, liksom ”ball” och en massa gamla jönsiga ord. Använder dem aktivt.

    Ibland när ett dagsord presenteras utbrister ett antal personer, kanske också undertecknad, att det där är ju inte alls bortglömt. ”Jag använder det ofta, minsann”. Man utgår från sin egen lilla bubbla i många fall, men det är inte dit jag vill komma nu. Jag vill digga vidare – här även möjligt att på svengelska tolka som att jag vill gräva vidare.

    Meningen med den här sidan är att hålla gamla glosor, om inte vid liv, så i alla fall i minnet – och det kanske är sak samma. Orden presenteras utifrån respektive redaktörs subjektiva uppfattning – beroende på ålder, individuell språkerfarenhet, intresse etc. Dessutom finns en förslagsdel att gräva ur. Och arbetet är såväl ideellt som beundransvärt. Något att digga.

    När något sådant där ord som många tycker inte alls är utdött väcker kommentarer tar det sig lätt formen av en ”klagomur”, eller kanske lämpligare spridda skurar. Jag har istället nyligen kommit till motsatt uppfattning, att det är något att digga (glädjas åt), när redaktör’n publicerar ett sådant ord. Min argumentering blir: att om sidans funktion är att bevara användandet/minnet av gamla ord, och det visar sig att ett visst ord – motsatt redaktör’ns tro – lever kvar; då är väl det något att glädjas åt. Något att digga.

Kommentera

