Goddagspilt

Dagens ord är:

Goddagspilt – livsnjutare, dagdrivare, playboy, slacker

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Goddagspilt

  1. Erni skriver:

    Min far, vilken var en trogen socialdemokrat hela sitt långa liv, sa vid Göran Perssons tillträde att han var en riktig goddagspilt. Vilket väl visade sig senare stämma riktigt bra!

  2. Erik Forsling skriver:

    Det här glosan använder jag – om än inte så ofta – och för det mesta med glimten i ögat.

    Också detta ord har jag ventilerat med Bodknodden, men det är ett bra tag sedan nu. Han satt där och pöste med så belåten min vid sin kassa, att jag var tvungen att fråga om han var en sådan där goddagspilt. Det tyckte han inte alls att han var, men vi fick lite tid att ventilera olika aspekter av ordet.

    Trots att det följt mig länge hade jag tidigare inte kanske haft den exakt rätta definitionen av det. En variant. Så är det ofta med ord som man länge burit med sig, utan att ha tagit del av någon lexikal definition. Man har skapat en egen. Som t.ex. med ordet ”pokulera” – dagsord 8/9 -12.

  3. JO skriver:

    Enda gången jag stött på ordet torde vara i en svensk översättning av någon av Mark Twains berättelser.

Kommentera

