Blåman

Dagens ord är:

Blåman – svart människa (från fornsvenskan), mörkhyad person, (nord)afrikan, mor

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Blåman

  1. KataM skriver:

    Har aldrig hört ordet blåman men däremot blåneger, inget särskilt gångbart ord idag. Förklaringen till orden är att blå en gång i tiden betydde svart, har jag lärt mig.

    • snaxon skriver:

      Exakt KataM.
      Blåneger kan väl ses som en variant av blåman, och är inget ord jag personligen önskar större spridning av.
      Och som du skriver så betydde ”blå” förr i tiden ”svart”, eller snarare mörkt blågrå… Hittade ett bra inlägg om färgordens ursprung på ett ett forum. det är alltså ingen vetenskapligt granskad artikel, men jag bedömdes inlägget som trovärdigt. Hursomhelst är det intressant läsning. 🙂
      http://forum.macworld.se/topic/103793-hur-uppkom-faergnamnen/?p=1138181

  2. Erik Forsling skriver:

    Och jag bluddrade om det två gånger, när du (snaxon) publicerade dagsordet ”skrälingar” 23/9 -14

    • snaxon skriver:

      Ja, så var det, det hade jag glömt! Då kan du klappa dig själv på axeln för att du indirekt tipsade mig om dagens ord. 🙂 Tack Erik!

Kommentera

