Merendeles

Dagens ord är:

Merendeles – oftast

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till Valle. 

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Merendeles

  1. Peter L skriver:

    Jag måste fråga om stavningen av dagens ord. Söker man på nätet finner jag inga exempel på merendeles, däremot många med stavningen merendels med samma betydelse som ovan. Jag är själv mer bekant med ordet merändeles också med samma betydelse, vilken också finns på nätet dock i äldre texter. För mig är ursprunget givet -mer än en mindre del av- dvs den större delen, oftast osv. Jag använder ordet så gott som dagligen.

  2. Peter L skriver:

    Ledsen, min stavning skall naturligtvis vara -merändels-, fort och fel.

  3. kicki53 skriver:

    Vi brukar i vår dialekt säga ”meirindeils” i betydelsen för det mesta.

  4. kicki53 skriver:

    Merendels finns i SAOB med just den stavningen, däremot inte merändels.

  5. Erik Forsling skriver:

    Gamla ord är ju just gamla, och ibland skrevs det, och stavades det, lite huller om buller. Det var inte så länge sedan jag lyssnade till ett radioprogram som just nämnde detta, men tyvärr kommer jag inte på källan. Vetenskapsradion SR P1 – längre kommer jag inte. Kan ha varit ett tidigare avsnitt av ”Språket”.

    Själv är jag helt införstådd med ”merendels”, alternativt ”merändels” – som dock känns lite udda för mig – men ska vi nu grotta ner oss i språkhistorien, så är det lätt att gå till just SAOB (Akademiens ordbok, till skillnad från ordlistan). Av de tre alternativen finner jag bara ”merendels” som uppslagsord, men läser man löptexten till detta uppslagsord – då förekommer såväl ”merendeles” som senare ”merändeles”. Inledningsvis raddas även ett antal alternativ upp:

    ”MERENDELS me³ren~de²ls, äv. ⁴⁰~¹, förr äv. MEREDELS l. MERENDEL, adv. o. sbst.; förr äv. MERENDELES l. MERENDELSE l. MERADELS l. MERERDELS l. MERDELS l. MERDELES l. MERNDELS, adv.; förr äv. MERENDELEN l. MERNDELEN, sbst. best. ( meden-, meder- 1729. mer- 1660–1692. me(e)ra- 1642–1675. mehran- 1662. me(h)re- 1622–1692. me(e)(h)ren- 1631 osv. mehrer- 1651. mern- 1697–1870. merän- 1681–1888. -de(e)l, -dell 1631 – c. 1680. -delas 1690. -delen 1683–1697. -de(e)les, -delis 1651–1691. -de(e)(h)ls(s) 1622 osv. -delse 1780 ) .” Etc.

    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ – uppslagsord ”merendels”.

  6. Erik Forsling skriver:

    Jag tillåter mig att citera Peter L. här ovan:”Ledsen, min stavning skall naturligtvis vara -merändels-, fort och fel.” Precis så för mig också. ”Merändels” förekommer i ordboken, men inte ”merändeles”, så vitt jag sett.

Kommentera

