Daga

Dagens ord är:

Daga – ta av daga, mörda, döda

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Daga

  1. kicki53 skriver:

    I ålderdomligt språk kunde man väl ta sig själv av daga också.

    • Erik Forsling skriver:

      Jag uppfattar saken som att man även i nutida språkbruk obekymrat kan använda olika varianter av ”ta sig (själv) av daga”, utan att någon höjer på ögonbrynen av oförståelse. Tänker onekligen på det nyligen publicerade dagsordet ”självspilling”.

      Däremot har jag ofta undrat hur själva ordet ”daga” hör dit. Jag har aldrig hittat något som inte hör samman med dagas/gry. Det enda jag duger till att personligen filosofera fram är, att man berövar någon – alternativt sig själv – dagen. Och en ny dag skulle då vara också det fortsatta livet. Men jag är tämligen osäker på den hemmasnickrade konstruktionen.

      Kanske någon som vet bättre svar.

      • KataM skriver:

        Vet inte mer än du, men har tänkt i samma banor. Jag har googla lite, men inte hittat något svar. Antagligen finns det där ute någonstans, om man bara vet var man ska leta.

  2. Erik Forsling skriver:

    Hej KataM! Naturligtvis finns svaret, men den här gången gick vi båda bet, och fick nöja oss med personliga tankegångar. Jag googlade också innan jag skrev mitt första inlägg, utan att finna något alltför relevant. Tidigare har jag bara spekulerat för egen del. Men resultaten blev ju desamma! Ovisshet.

    Därför valde jag att, efter att ha läst ditt inlägg, spontanskriva till SR P1 ”Språket” (spraket@sverigesradio.se), men om de intresserar sig för denna fråga, så kommer det knappast att redovisas i nästa program – eftersom det sänds redan i morgon eftermiddag.

    Vi får väl se hur svaret ser ut. Förr eller senare lär det komma fram.

Kommentera

