Hjon

Dagens ord är:

Hjon  – tjänare, fattiga

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hjon

  1. Kanske inte kommer att använda ordet i dag 🙂
    Men ordet är inte främmande för mig, speciellt tack vare Astrid Lindgren.

  2. Kim skriver:

    Jag har en klasskamrat som heter Jon (han är ett Hjon) Hans by saknar sin byfåne just nu…

  3. kicki53 skriver:

    Tjänstehjon är ordet som kommer för mig. Stackars människor.

  4. JO skriver:

    I min barndom i början av 60-talet hörde jag ofta vuxna kalla personer i opersonlig form för hjon. Det var inte nedvärderande på något sätt. Person = hjon. Man kunde t.ex. säga att i den gården bodde så och så många hjon. Först i litteraturen stötte jag på begreppen tjänstehjon, fattighjon etc.

    • KataM skriver:

      Hjonelag =äktenskap var ju dagens ord för inte så länge sedan och det antyder väl att hjon inte alltid haft dagens negativa betydelse, precis som du skriver.

Kommentera

