Oäkting

Dagens ord är:

Oäkting –  barn fött utanför äktenskapet.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Oäkting

  1. Malin skriver:

    Ofta blir jag glad och tilltalad av dagens ord, och tänker att det jag ska försöka använda dem mer, men vissa ord är det ju faktiskt bra att de förpassas till historien. Min styvfar, född 1940, pekades ut av sin lärarinna i klassrummet som just ”oäkting”, en upplevelse som han aldrig glömmer, trots att han ändå hade det bra och växte upp hos sina kärleksfulla morföräldrar. Turligt nog har hans barnbarn och barnbarsbarn som fötts av föräldrar som inte varit gifta aldrig ansetts som ”oäkta”, utan som helt riktiga, äkta barn!

  2. Peter L skriver:

    Även jag, född 52, ropades upp med: oäktingen xxxx xxxxxxx, moder nnnn nnnnnn, fader okänd. Jag var sju år och minns fortfarande att jag kände mig annorlunda och utpekad. Naturligtvis förstod jag inte vad ordet betydde, men det var många av mina klasskamrater jag inte fick leka med och vars födelsekalas jag aldrig blev bjuden till.

  3. kicki53 skriver:

    Kläppar bukade man också benämna sådana barn. Väldigt otrevligt ord.

Kommentera

