Råkelse

Dagens ord är:

Råkelse – händelse inte med mening, råkat göra något
Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Råkelse

  1. Kalle skriver:

    har aldrig hört ordet – råkelse- förr. Måste vara en nyuppfunnen kombination.

  2. Lennart skriver:

    Råka kan vara ett ord med lite olika böjningar och betydelse. Man säger t.ex att ” vi kastade snöboll och jag råkade honom i ansiktet”. Eller man säger ” kul att se dig, vi har inte råkats på länge du och jag ”. Råkelse tror jag mig ha hört nån gång för många år sedan.

  3. Erik Forsling skriver:

    Jag håller halvt med Kalle, jag har heller aldrig hört ordet – men varför skulle det betyda att det inte finns/används. Är man osäker får man leta, och den som söker hen finner. En googelsökning ger åtskilliga träffar, bl.a, denna (vill understryka att jag inte är skåning, utan rumpmas):

    ”Äntligen har begreppet ”råkelse” nått de obildade skåningarna.. Jag förstår inte hur man har kunnat klara sej utan det ordet innan?”http://fuckwhat.wordpress.com/2007/11/15/629973/

    Men nu befarar jag att eventuella kommentarer kommer att handla om att jag nyttjade nyspråkshatordet par exellence, ”hen”, istället för att avhandla ”råkelse”. Intolerans är ofta ett honnörsbetende hos förmenta språkvänner.

    Råkelse, ett bra ord, och väl dokumenterat. Dock nytt för mig. Här är f.ö. hela sökträffen:
    https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=r%C3%A5kelse

Kommentera

