Kröse

Dagens ord är:

Kröse – lingon

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kröse

  1. Helge skriver:

    En krösa, flera kröser heter det här.

  2. KataM skriver:

    Jag säger kröson, både i singularis och pluralis.

  3. Malin skriver:

    Tidigare har nog kröser mest fått mig att tänka på Emil i Lönneberga och andra smålänningar. Förra året läste jag dock om ”akronymer för äldre” i Språktidningen, för oss som känner oss lite för gamla för att skriva ”OMG” och liknande. Där tipsades bland annat om ”KIK” för ”kors i krösamoset” som jag tyckte var ett underbart uttryck, så det har jag slängt mig med en del sedan dess. Tonåringarna på skolan där jag jobbar stirrar dock blankt på mig som om det vore rena grekiskan…

  4. Lennart skriver:

    Ja kröser eller krösabär det var lingon. Blåbär kallades för slinner.

Kommentera

