Bonjour

Dagens ord är:

Bonjour -Redingot, ”långkavaj”, formell herrjacka med raka skört

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bonjour

  1. Erik Forsling skriver:

    Bonjour är ett sådant där ord som i decennier hängt med, i alla fall om man läser böcker. Ofta levde man som yngre med alla dessa klädesord, som förekommer i olika texter, utan att ha annat än en vag uppfattning om utseende och funktion – ibland helt felaktig. Och det gäller ofta även nu.

    Det var plagg som ”krinolin”, ”bahytt”, ”livré” … (fyll gärna på).
    Det var detaljer som ”galon”, ”epålett”, ”axelträns”, … (fyll gärna på).
    Jag äger ”manschettknappar”, mycket vackra, tillverkade av en nu avliden morbror, men jag vet inte hur man använder dem.

    Ibland kan det t.o.m. svaja lite med allmänbildningen vad gäller utstyrslar som ”smoking” och ”frack”, självklarheter för James Bond. Eller vad sägs om följande stilgradering:
    ”En smoking (uttalas småking eller med mer eller mindre genuint engelskt uttal[1]) (eller aftondräkt) är en typ av festdräkt för herrar. Smokingens stilnivå ligger över kostym, men under frack och jackett.”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Smoking

    Så var vi åter där på allmänbildningens lägsta stegpinne. ”Jackett”, va f-n.?

    Men nu vet jag bättre; jackett före 18:00, smoking på kvällen.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Jackett

    Apropå frack – inför dessa nobelprisdagar. Samåkte en gång med en man, en traversförare på värmeverket, i hissen efter skiftet. Vi var på väg hem. En man med stor brist på såväl insikt som empati kom jag att inse. Och då hade vi ändå under en tid utbytt böcker och läsupplevelser med varandra. Inte minst Charles Bukowskis belevade bragder och bravader.

    Nu har vi hamnat bort från bonjour, men vi är kvar i dessa lite ståtligare herrkläder. Jag meddelade honom, kollegan i hissen, att jag aldrig skulle komma att hämta ut mitt Nobelpris, eftersom jag har lovat att aldrig klä mig i frack. Han replikerade, att han fann det sannolikt/troligare att jag skulle komma att klä mig i frack, än att jag skulle få Nobelpriset. Det tyckte jag var mycket oanständigt, okänsligt och oinitierat sagt, och jag har aldrig riktigt förlåtit honom.

    ”Plym”, ”flor”, ”rosett”, ”revär”, ”golfbyxor” (äppelknyckarbyxor), ”kakiuniform”, ”pickelhuva”, ”anorak”, ”sydväst”, ”sjalett” … är rimliga att begripa. Men det finns så oerhört många begrepp, och jag blev avbruten i detta för ett antal timmar sedan. Så jag försöker välan avsluta utan att fullborda.

    Man går inte direkt omkring och babblar om dessa utstyrslar. Knappast kan man komplimentera en herre eller dam för hens pantalonger, rob, mamelucker, lodenrock, ulster, byxdress, …

    Jag har t.o.m. varit tvungen att googla på ”bermudashorts”, för att vara säker på den exakta definitionen, för att inte tala om ”promenadskor”, som jag vill minnas att jag bredde ut mig om tidigare här på sidan.

    Och här kommer nu du, snaxon, dragandes med ”bonjour”. Vad som förstörde min sinnesfrid igår, förutom olika typer av politiska lägen, var OM det var bonjour som förekom några gånger i Kjell Westös excellenta ”Hägring 38” – som nyligen gick som Radioföljetong – eller ett annat plagg. Har inte lyckats reda ut den frågan. Men långa (ytter)rockar för herrar rörde det sig om … Radioföljetongen ligger kvar för avlyssnande, men det ät i stort sett omöjligt att utan en väldig tur stöta på just de där ”rockpartierna” utan att leta/lyssna sig fördärvad. Det är många avsnitt.

    Någon som vet!? Någon som har bra koll på Westö? Natten börjar bli tung.

    Men jag får väl tacka dig snaxon, för att du snurrar igång ens fantasi. Även om resultatet blir knalt.

Kommentera

