Åtra

Dagens ord är:

Åtra – ångra sig, ta tillbaka, ändra sig

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Åtra

  1. Erik Forsling skriver:

    Jag brukar tjälta om korsordsord, men här har vi nog korsordsordet par exellence, enligt mig. Har lärt känna det genom korsordslösande – och har enbart använt det i detta syfte. Men jag vet numera vad det betyder. Korsord är ett slags förädlande ordläroinstanser. Jag åtrar inte att jag med tiden lagt mig till med det lilla missbruket att fångas av denna kombination av frågor och tomma rutor.

  2. kicki53 skriver:

    I vår österbottniska dialekt är ordet fortfarande i användning. Det är inte trevligt med folk som börjar åtra sig när man kommit överens om något.

  3. kicki53 skriver:

    Här finns ett inlägg på min blogg om åtra: http://bloggen.fi/kicki/2012/08/17/atra-se/

  4. Lennart skriver:

    ôttra det var ett ord som man sa förr i tiden när man ville få en häst att gå bakåt.

Kommentera

