Driftkucku

Dagens ord är:

Driftkucku – föremål för åtlöje eller för drift,  hackkyckling, mobbad person

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Driftkucku

  1. Erik Forsling skriver:

    Driftkucku är ett fint litet ord – om man bortser från innebörden i de värre fallen. Jag använder det sporadiskt – om andra, om mig själv – men då bara i dess ”lightversion”, den snällare formen. Att någon ska vara hackkyckling, verkligen hackad på, eller mobboffer, det anser jag vara gravt fel, för att inte säga vidrigt. Ynkedom ligger bakom den användningsformen, och de krakar som representerar fenomenet.

    I mitt medvetande är driftkucku inte så allvarligt. Eller var inte. Men jag tror nu att jag under decennier har tänkt fel. Driftkucku. Hackkyckling. I hönsgården finns en hackordning, ett etablerat biologiskt system, och ett etablerat ord. Det kan vi inte ändra på. Men det har förts över även till människornas värld. Hackordning, ett ord som alltmer börjar definiera och legitimera våra mellanmänskliga relationer.

    Sant har detta ”alltid” varit – men med början i förra seklet trodde vi oss kunna bekämpa detta.

    Visst är driftkuckun i dess allra mest utsatta, och elakast behandlade form är på väg tillbaka. Medeltid. Den uppifrån-och-ner-syn som härskat under människans långa vandring på den här planeten återkommer. Intoleransens återkomst. T.o.m. under vår egen korta vandring här i Norden, efter den senaste istiden. Vill minnas att man, i flera gamla svenska landskapslagar, stiftade att resande ”lekare” (människor som uppträder för att underhålla) utan större uppseende kunde dräpas, liksom utsocknes. Liten bot.

    Så kanske det inte är ett sådant fint litet ord – trots allt. Tänk att reflektioner kring ett ord kan skaka en grundmurad uppfattning. Kan det bero på att jag funderat så väldigt mycket kring intolerans på sistone. Perspektiv förändras.

    Men kanske i alla fall driftkucku i mitt personliga fall kan få behålla en glimt av sin forna betydelse, eftersom jag har vackra minnen till det.

Kommentera

