Talgdank

Dagens ord är:

Talgdank –  bildligt (ljus) idé,  snilleblixt

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Tipstack till Carl-Erik Oskarsson

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Talgdank

  1. Erik Forsling skriver:

    Känner mycket väl till ordet, men har aldrig riktigt känt till betydelsen. Nu vet jag bättre.

  2. Mats Lundin skriver:

    I stället för att hänga ut en talgdank på balkongen har jag lagt ut falukorv till småfåglarna. Flera av de små liven tycker att detta var en riktig talgdank.

    • Erik Forsling skriver:

      Din idé tror jag på. Förr i tiden utfodrade jag och Familjen ett antal fågelarter utanför huset vi hyrde. Talg och frön. Frön och talg. Nu är det sämre ställt med den saken. Förra året köpte jag dock talgdankar (fröbelagda nätinklädda bollar), och hängde dem en bit in på balkongen där jag numera bor. Man får inte hänga saker hur som helst ovanför andras huvuden. Men det var som att de tuffa småfåglarna inte vågade, inte riktigt vågade sig in – under balkongtaket, där de inte hade total kontroll.

      De där kulorna som man förr fick byta ut titt som tätt blev knappt angripna. De hängde i sina nät, och småfåglarna vegeterade på annan plats.

Kommentera

