Sylvester

Dagens ord är:

Sylvester – nyårsafton

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Sylvester

  1. Kim skriver:

    Använder det flera ggr/dag. Då sonen heter så… Det betyder Skogsman

  2. Erni skriver:

    Har aldrig hört talas om att namnet på den 31;e december blivit använt som beteckning på själva nyårsaftonen. Var någonstans i Sverige gör man det?

  3. KataM skriver:

    Har inte heller hört det som beteckning på själva dagen, däremot är jag väl bekant med begreppet sylvesterbal. Själv har jag släkten i sydöstra delen av landet, så kanske det är ett nordligt eller västkustskt namn på denna den sista av årets dagar.

  4. Erik Forsling skriver:

    Sylvester har namnsdag idag, och bland alla sylvestrar fanns en gammal påve. Namnet har använts för nyårsafton, men var vet jag inte.

  5. Malin skriver:

    Jag känner bara igen det från tysktalande länder där ”Silvester” är den vanliga benämningen fär nyårsafton. På svenska kan jag inte minnas att jag hört det, så för min del är det ett riktigt ”glömt ord” på modersmålet!

Kommentera

