Dinkan

Dagens ord är:

Dinkan – klocka

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Dinkan

  1. Jonas skriver:

    Låter i mina öron som typisk stockholmsslang.

  2. avbrottet skriver:

    Typisk stockholmsslang i mina öron. Som icke Stockholmare skulle jag endast använda det på skämt med kraftig söderkis-dialekt.

  3. Peter L skriver:

    Jag frågade min fru: Va bellar dinkan? Hela damen var ett frågetecken och jag känner mig bara mer ensam.

    • Erik Forsling skriver:

      Själv hittade jag motsvarande uttryck; ”Hur mycket raspar dinkan?” på Slangopedia.
      http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Hur+mycket+raspar+dinkan%3F

      Kan inte motstå att bifoga nedanstående, från samma sida – trots att det inte har med saken att göra. Tyckte att det var roligt, och nytt för mig.

      ”Hur gammal heter du ifrån
      När man träffar någon på tex krogen för första gången och vill ha svar på alla frågor på en gång.
      * Hur gammal är du?
      * Vad heter du?
      * Vart kommer du ifrån?

      – Hur gammal heter du ifrån?
      – 26 år, Kajsa från Kalmar”

      Trevlig fortsättning på 2015 till alla.

  4. Tonymalmqvist skriver:

    Testar ibland en del jag känner om dom vet vad det ordet betyder. För det mesta är det ingen som vet.

  5. Dinkan användes sparsamt i min barndom. Sparsamt men dock. Får för mig att dinkan är ett uttryck man hör i Anderssonskans Kalle. Söderslang a la Elof Ahrle.

  6. Lennart skriver:

    Dinka kunde även betyda att gunga någonting fram och tillbaka. Man sa att man satte det i ”dinking”.
    Minsta barnet i familjen kunde ibland kallas för ”käringedinken” och med det menades att barnet hängde och dinkade i sin mammas kjol.

    • Erik Forsling skriver:

      Dinka är också ett folkslag i Sydsudan och angränsande länder. Men nu kom jag än en gång på avvägar. Ända till Afrika.

    • Erik Forsling skriver:

      Lennart!
      När jag såg första meningen i din kommentar associerade jag genast till pendelur, eller en sådan där väggklocka med kedjor och lod – men jag hamnade i Sydsudan istället. Problemet är att jag inte vet vilka begränsningar begreppet ”dinka/n” har. I SAOB (Svenska Akademiens Ordbok) är artiken lika kort som gammal, och berör bara fickur – men å andra sidan var ju även de fyllda av mekanik som, inte minst, gungade fram och tillbaka – en gång i tiden.

      • Lennart skriver:

        Jag tror att Erik är helt rätt ute i sin teori om urverk med mekanik som rör sig fram och tillbaka. Har tänkt samma sak själv men saknar väl antagligen den formuleringsförmåga som krävs för att sätta det på pränt. Nu skall jag i vart fall resa mig ur fåtöljen för att gå och dra upp loden på mitt gamla dink f,låt gökur.

  7. Roffe skriver:

    Kommer osökt att tänka på uttrycket ”vad gäspar skorpan?” som också är slang. Huruvida det är stockholmsslang skall jag låta vara osagt.

Kommentera

