Grogg

Dagens ord är:

Grogg – drink av sprit och kolsyrad läsk

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Grogg

  1. mirotanien skriver:

    Trots att det var länge sedan jag tog en grogg kan jag intyga att ordet lever och har hälsan, där ute i verklighetens värld. Visst, nu säger man kanske shots eller annat fränt men ordet ”grogg” är inte på redlist liksom.

    • Erik Forsling skriver:

      Håller helt med, men så fort jag ser det där ordet tänker jag på de gamla tecknade filmerna om Kapten Grogg från tidigt 1900-tal. Såg dem som barn på TV. Kvalitén var knackig, men detta var ju pre-Disney – och förmodligen bra för sin tid. Och filmerna är även rent fysiskt gamla.

      Var dock tvungen att googla för att kontrollera mina minnesbilder. Många träffar på Kapten Grogg. Här bifogar jag ett oerhört rafflande äventyr; lite som Jona i valfiskens buk, men på land, och i en annan världsdel.

  2. Nils-Magnus Ericson skriver:

    ”Grogg” dricks kanske fortfarande, men ”lättgroggen” är definitivt urdrucken.

  3. Carina skriver:

    Pratade häromdagen om att man aldrig dricker grogg numera (sprit och läsk). Nu ska det vara annat som vin, öl eller drinkar. Jag läste också ”Att föda ett barn” häromveckan. Där groggas det en hel del och den utspelar sig på 30-talet.

    • Erik Forsling skriver:

      I Kjell Westös ”Hägring 38”, som utspelar sig 1938 – och som nyligen gick som radioföljetong på SR P1 – dracks det också en hel del grogg, bl.a. på advokaten Claes Thunes kontor. Boken rekommenderas. Även groggveranda tycks vara en äldre företeelse, associerad med fritidshus, och kanske skärgård. Det visste jag inte.

      Man hör ordet ibland, men kanske det numera inte är en genuin groggveranda man talar om, utan vilken balkong eller uteplats som helst, där man kan supa sig full.

  4. Karl-Otto skriver:

    Groggveranda påminner mig om barndomsåren då farbröderna satt i trädgården eller på husets veranda. Numera säger man väl balkong. Det är f ö mest ungdomar som dricker rom och cola. A propos kolsyrad läsk. Vid stadgad ålder övergår man nog till whiskey och sodavatten.

  5. Jacob E skriver:

    En grogg behöver nödvändigtvis inte innehålla läsk och kolsyra för att kallas just grogg. Wiki skriver:
    ”Grogg är en dryckesblandning bestående av en spritdryck och vatten,läsk, juice eller annan alkoholfri dryck”.

Kommentera

