Lätting

Dagens ord är:

Lätting – dagdrivare, slöfock, latmask, slacker

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lätting

  1. Erik Forsling skriver:

    Lätting är/var ett ord jag använder på spex oftast, ett retord. Men i dagens grå värld har den benämningen, eller snarare betydelsen av den, vidgats, och används allt ”generösare” på allt fler samhällsgrupper och individer. Jag tänker inte här kategorisera, eller lämna förslag på kategorier av människor – i vårt moderna Sverige. Men jag är en av lättingarna – snart utstämplad, efter en visserligen krokig bana, men ändå ett långt yrkesliv i olika branscher. Proletära. Numera tillhör jag prekariatet.

    Lätting är den som inte försörjer sig själv. En generalisering av rådande samhällstänkande, även om ordet officiellt inte brukas. Eller, rent traditionellt sett, den som gör ett dåligt jobb p.g.a. ignorans och slapphet. Jag tror att de senare lättingarna är betydligt fler än de förra. De lättingar som inte försörjer sig själva, de som står i kö för varje passande jobb, är ofta mindre lättsinniga än de lättingar som försöker bita sig fast vid sin post. En förlust i alla led. Nu menar jag inte att någon ska få foten. Jag menar bara att det finns en oklar attitydfråga till den förmente lättingen som fenomen, person och resurs.

    Jag har varken vilja eller kapacitet att räkna individer, eller spionera på arbetsplatsernas lättingar. Jag kan inte bevisa min enkla tes, men arbetslinjen har sina fallgropar. HR-människor som framhåller sin kompetens är inte heller de mer än människor. Annars skulle otaliga felrekryteringar och problem på olika företag inte existera. Och jag har sett mycket, fr.a. när jag gått som låtsasmänniska på något påhugg. Det är som att den förmente lättingens (mina) tentakler blir extra sensitiva då, till skillnad från i en trygg ombonad miljö.

    Apropå. För den som inte vet. HR är numera samma sak som det som förr på företagen kallades Personalavdelningen. Ungefär. Det betyder Human Resources.

    En sista sak, en fråga. En lättings stilla fråga. Det är inte händelsevis någon av er där ute som känner till ett hyfsat kneg, eller påhugg. Vaktmästare (vana), operatör i olika branscher, s.k. allt-i-allo, värmeverksdriftare (tio års vana, inkl. traverskörning), renrumoperatör (viss vana), grovis, smältverksarbetare (vana), pappersbruksarbetare (9 års vana) …

    Och så gjorde helt fräckt en lätting GLÖMDA ORD till en jobbsökarsite!

Kommentera

