Mannamod

Dagens ord är:

Mannamod – beslutsamhet, tapperhet.

Berätta gärna om du använt ordet under dagen.

Om Ullis

http://www.ulliso.se/blog
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Mannamod

  1. edabosse skriver:

    Finns det även modiga kvinnor?
    Vad har de?

  2. Erik Forsling skriver:

    Mandom, mod och morske män är det jag fr.a. förknippar med detta ord. Många m-ord där!

  3. Har jag inte använt idag. Däremot hade jag ordet kälta med i min blogg härförleden. Det är nog kvalificerat till Glömda ord.

  4. KataM skriver:

    Inte ett ord jag använder själv. Däremot håller jag på att läsa Röde Orm, så det är ändå aktuellt för mig just nu.

  5. varfur skriver:

    Se där ett ytterst fördelaktigt och frekvent använt ord…i alla fall i delar av Uppsalas studentkretsar. Det förekommer (åtminstone) i slutet av Svensk punscsång: ”Mannamod i nöd, arrak eller död, bliva skall vårt svenska lösen!” Med tanke på att åtminstone 60 korister sjunger Svensk punscsång ungefär en gång per månad så bidrar vi till att ordet används och därmed förhoppningsvis inte glöms bort!

Kommentera

